0
Brak produktów w koszyku.
Artykuły

Natura jest potrzebą

10.12.2021 Kategoria: Artykuły

Dobre samopoczucie i bezpieczeństwo to dwa główne trendy w projektowaniu łazienek, które można było zauważyć podczas Cersaie 2021. Natura jest ściśle powiązana z oboma trendami, ponieważ łączy wrażenia wizualne, dające nam poczucie spokoju, z poczuciem pewności, które płynie z projektów o niskim stopniu szkodliwości dla środowiska. 

Kolory i personalizacja

Minęły już czasy standardowych łazienek, zaprojektowanych zgodnie z potrzebami funkcjonalnymi i optymalnym wykorzystaniem przestrzeni, wyposażonych w nowoczesną armaturę sanitarną, ale pozbawionych osobowości. Koncepcja domu, która pojawiła się w ostatnich miesiącach, czyli w okresie, w którym zdecydowanie więcej czasu spędzaliśmy w pomieszczeniach zamkniętych niż w poprzednich latach, skupia się na silnej osobowości i poczuciu ciepła. A łazienka jest takim pomieszczeniem, które bardziej niż inne uosabia tę transformację. Natura jest dominującym motywem pod względem kolorów i materiałów, ale każdy ma prawo do realizowania różnych koncepcji, zgodnie z własnymi upodobaniami. Niektóre osoby preferują matowe wykończenie, ponieważ ono imituje naturalne elementy w sposób bardziej realistyczny niż błyszczące powierzchnie, wyjaśnia projektantka kolorów Francesca Valan. Inni stawiają na kolory inspirowane wodą, ziemią lub światem roślin. Kolor zielony w szczególności może być uważany za „nowy neutralny” w swoich wszystkich, nieskończonych odcieniach. Jest to kolor, który bardziej niż jakikolwiek inny sprawia, że czujemy się częścią natury, wywołując w tym samym czasie mniej lub bardziej nieświadomą potrzebę ochrony i docenienia świata przyrody. 

Minimalistyczna łazienka z zieloną podłogą i białymi ścianami, z wanną wolnostojącą na środku, dużym oknem w zielonej ramie, dwoma obrazami, ręcznikiem i dużym kwiatem w donicy

Transparentna komunikacja

Oprócz względów estetycznych, procesy produkcyjne firm są kolejnym czynnikiem, który musi być brany pod uwagę. Współcześni klienci wybierają dany produkt lub materiał zamiast innego z powodu jego szczególnych cech lub dlatego, że są świadomi zaangażowania danej firmy w ekologicznie zrównoważony łańcuch dostaw. Tak więc podczas gdy wcześniej przejrzysta i wysokiej jakości komunikacja była ważna, ale nie kluczowa, tak dziś jest ona absolutnie niezbędna. Ponadto nie wystarczy, aby przedsiębiorstwa jedynie reklamowały wyjątkowe właściwości swoich produktów. Muszą także dzielić się najnowszymi innowacjami przyjaznymi dla środowiska, które wprowadzili do swoich procesów produkcyjnych, najnowszymi certyfikatami, które uzyskali, albo faktem, że są członkami uznanych na arenie międzynarodowej stowarzyszeń.

Ciemna łazienka wyłożona pięknymi płytkami imitującymi naturę z czerwonym sufitem, z dwoma umywalkami okrągłymi stojącymi czerwonymi z bateriami wysokimi stojącymi i dwoma okrągłymi lustrami

Technologie przyjazne środowisku

Wybór projektów przyjaznych środowisku oznacza identyfikację firm, które angażują się w poprawę zrównoważonego rozwoju ekologicznego ich procesów produkcyjnych poprzez obniżenie emisji, zmniejszenie bądź wyeliminowanie odpadów produkcyjnych oraz wykorzystywanie lokalnych surowców. Decyzja, aby pracować z lokalnymi rzemieślnikami i przedsiębiorcami to również zrównoważony wybór, ponieważ pozwala uniknąć przewożenia materiałów i produktów na duże odległości oraz zredukować transport i związane z tym koszty środowiskowe. Ekologiczne produkty są zazwyczaj wykonane z materiałów i komponentów, które spełniają surowe wymagania środowiskowe, są produkowane przy użyciu określonego procentu materiałów pochodzących z recyklingu lub nadających się do powtórnego przetworzenia, stosują wykończenia, które zmniejszają potrzebę używania środków chemicznych do czyszczenia lub są wyposażone w systemy i technologie oszczędzające wodę. 

Zbliżenie na drewnianą półkę wiszącą z białą umywalką nablatową z baterią stojącą w chromie, okrągłym lustrem w zielonej ramie i dużą ilością kwiatów

 

Niniejszy artykuł jest tłumaczeniem tekstu autorstwa Eleny Cattaneo „Nature is a need” dostępnego w „Cer magazine” N. 52 (wrzesień 2021), ISSN 1828-1109, s. 26-29.